بررسی بازی کلش آو کلنز یا همون جنگ قبایل با محوریت اصلی دلیل بقای کاربران این بازی، موضوع ستون این ماه من توی شمارهی سوم و جدید ماهنامهی دانش امروز بود که همین چند روز پیش چاپ و به صورت فیزیکی در استان اصفهان و به صورت دیجیتال در سطح کشور در دسترس قرار گرفت.
کمپانی سوپرسل سازنده بازی جنگ قبایل (Clash of Clans) تا پایان سال ۲۰۱۴ درآمدی بیشتر از ۱/۸ میلیارد دلار داشته که به نقل از بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ۱۳۲ میلیارد تومان این درآمد را مدیون کاربران ایرانی خود است. ارزش کیفی بالا، طراحی گرافیکی عالی، وجود فاکتورهای هیجانی و نوآوری قابل توجه، از جمله عوامل بارز توفیق این بازی در میان کاربران ایرانی بوده است. از سوی دیگر، قابلیت گفتوگوی موجود در این بازی که باعث شده حتی در مواقعی که کاربران به بازی نمیپردازند بتوانند آن را باز نگهداشته و با دوستان خود گپ بزنند، از دیگر عوامل کامیابی بازی جنگ قبایل به شمار میرود.
در این میان، نباید نقش بازاریابی و استراتژی کمپانی فنلاندی را نادیده گرفت. به دام انداختن کاربران در حلقهی بیپایان بستههای الحاقی با زمانبندیهای درست و بجا، یکی از موارد مهندسیشده در استراتژی بازاریابی این بازی است؛ درست در زمانی که کاربران در شرف فول آپ شدن هستند، یک بهروزرسانی جدید در بازی باعث میشود که کاربران برای ادامه آن حریص شده و بازیکنان بااحساس خطر درباره از دست دادن برتری خود، مجدد به بازی جذب شوند.
آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که درصد چشمگیری از مخاطبان این بازی در ایران (که بخش بزرگی از آن را مردان مجرد تشکیل میدهند) به صورت مداوم و روزمره بیش از هشت ساعت به بازی جنگ قبایل میپردازند! این آمار بیانگر آن است که دلایل محبوبیت این بازی، جدا از بحث سرگرمی، ممکن است موارد نهان دیگری چون معضل بیکاری باشد که ریشه در ساختار جامعه و مشکلات اجتماعی دارد.
در نهایت، باوجود عواملی که منجر به جذب مخاطب و بقای آن در بازی شدهاند، توجه به این نکته لازم است که پیادهسازی راههای فوق در تمامی بازیها به منظور جذب مخاطب، پاسخگو نبوده و باید راهکار متناسب با هر بازی و شرایط آن به جهت جذب و بقای بازیکننده لحاظ شود. از طرف دیگر، تمامی این پارامترها تضمینکننده بقای همیشگی کاربران نیستند چرا که طبق تجربه، نمودار سینوسی رفتار کاربران در محصولات دیجیتالی همواره پایدار و برقرار است. لذا جای هیچ شکی نیست که این بازی با وجود همه عوامل جذبکننده، بعد از مدتی فاقد کاربر شود!
اضافه بر چاپ: مواردی دیگهای که هم قطعا دخیل در موفقیت این محصول نامآشنا یعنی کلش آو کلنز بودند که میشه به مواردی همچون برادر کوچکترش یعنی کلش رویال اشاره کرد که دقیقا در زمان کاهش بازیکنان بازی کلش آو کلنز ارائه و روانهی بازار شد. کلش رویال با تبدیل شدن به کانون توجهات بازیکنان کلش آو کلنز، باعث شد که یک دورهی کوتاه یک فصلی توسعهدهندگان بازی وقت پیدا کرده که برروی استراتژیهای جدید کار کرده و راهی برای علاقمند کردن دوبارهی بازیکنان کلش آو کلنز پیدا کنند.
البته موضوعی که نباید از آن غافل شد، در واقع این موضوع است که موفقیت بزرگترِ برادر کوچکتر باعث بازگشت بازیکنان به سمت کلش آو کلنز شد چرا که بهروزرسانیهایی که بعد از عرضهی کلش رویال برای کلش آو کلنز آماده شد، تنها ادغام کاراکترها و شخصیتهای کلش رویال با آن بود.
ارادتمند، امیرسام
ماهنامهی دانش امروز، شمارهی سوم، بهمن ماه ۱۳۹۵